“Goede naam” kost miljard euro

1 Mg 5392
Door Gerard Looijen

De startersmarkt bij hypotheken wordt nog steeds gedomineerd door de drie grote banken. Waarom toch? Omdat het zo vertrouwd is? Omdat ze een bekende naam hebben? Dan is het goed om te weten wat je betaalt voor die naam. Een bekende naam mag wat kosten. Dat kan al snel oplopen tot boven € 40.000 per hypotheek!

In mijn vorige blog “Kijk niet naar de rente maar naar de centen” liet ik zien dat het bij het vergelijken van hypotheken beter is te kijken naar de werkelijke kosten. Staar je niet blind op rentelijstjes maar kijk naar wat een hypotheek in euro’s over de looptijd kost. De nummer 1 in het rentelijstje, blijkt vaak in euro’s een stuk duurder dan concurrenten die met een hogere rente in het rentelijstje staan.

Ik begrijp het wel, rente is lekker abstract en makkelijk te vergelijken. Bijvoorbeeld wanneer het gaat bij het vergelijken van een nieuwkomer op de markt met “de gevestigde orde”. In het gesprek tussen de klant en de adviseur gaat het dan vaak als volgt: “Die bank is wel 0,2% duurder dan die Jungo hypotheek, maar de (bekende) naam van die bank geeft wel vertrouwen”.

Interessante redenering. De vraag is of de klant weet wat de extra kosten van die bekende naam voor hem zijn? Op basis van het gedrag van de grootbanken in de afgelopen jaren zou je denken dat het vertrouwen in die naam niet zo veel waard is. Nou, dat valt tegen! Bij een hypotheek van € 250.000 betaalt de klant ruim € 17.500 extra voor die bekende naam. Bij een hypotheek van € 350.000 loopt dat al op tot € 41.000 aan extra kosten! Ik zei het eerder al: Kijk niet naar de rente maar naar de centen!

Aanbieders moeten duidelijk zijn over de kosten van een hypotheek. Daarbij hoort ook: Helder zijn over de kosten in euro’s. De adviseur heeft de belangrijke taak om de klant goed te adviseren. En daarbij hoort ook: Duidelijk laten zien wat de klant bij de diverse aanbieders in euro’s betaalt.

Wanneer ik naar de marktcijfers kijk, kan ik me niet voorstellen dat de klant weet wat hij extra betaalt voor die bekende naam.

Ik zal het concreet maken. In onderstaande grafiek staan de marktaandelen van de diverse hypotheekaanbieders in de startersmarkt (afgesloten hypotheken voor mensen die hun 1ehuis kochten).

Bron: IG&H Hypotheekupdate Q3 2018

De totale startersmarkt was in 2018 circa € 22 mrd. De gemiddelde hypotheeksom van een starter was in 2018 ongeveer € 250.000. Een simpele rekensom laat dan zien dat er in 2018 dus zo’n 57.200 startershypotheken zijn verkocht door banken (65% * 22 mrd / 250.000).

De top 3 van grootste hypotheekverstrekkers ziet er als volgt uit:

Bron: IG&H Hypotheekupdate Q3 2018

Gemiddeld betaalt een starter bij een hypotheek van € 250.000 bij deze 3 partijen € 136.093* aan kosten over de looptijd van de hypotheek. Bij een Jungo hypotheek is dat € 118.533**. Het verschil: € 17.560 per hypotheek. Bij 57.200 hypotheken in 2018 hebben we het dus over ruim € 1 miljard! Dit is dus het prijskaartje dat die hypotheekklanten gaan betalen, alleen omdat de naam van een grootbank op het hypotheekcontract staat.

Eén ding staat wat mij betreft dus vast: Ga je hypotheken vergelijken? Kijk dan niet naar de rente, maar naar de centen!

---------------

Voetnoten:

* Berekening op basis van looptijdrente.nl, met basis- of budgetrente, een rentevast periode van 20 jaar en een financiering van 100% van de marktwaarde van de woning.

** Natuurlijk preek ik voor eigen parochie, maar ook objectief gezien is Jungo op dit moment nu eenmaal de partij met de laagste kosten over de looptijd bij 20 en 30 jaar rentevast.

1 Mg 5392
Gerard Looijen
Gerard is directeur bij Jungo. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in de financiële sector en schrijft op persoonlijke titel over zaken die hem opvallen in de markt.